Sony A77 in de praktijk

Onlangs kreeg ik van Sony Nederland de nieuwste loot aan de reflex-stam, de A77 in bruikleen om deze eens stevig aan de tand te voelen. Afgelopen zondag moest ik naar Rotterdam, en op de terugweg zou ik dan even langs het strand van Scheveningen rijden, om tijdens de stevige storm die er stond deze camera eens uit te proberen. Op weg van Rotterdam richting Den Haag viel eea bijna in het water omdat de regen plotseling met bákken uit de hemel kwam,  echter de weersomstandigheden veranderden heel snel, met als gevolg dat ik een half uurtje later uiteindelijk mét harde wind en een brekende wolkenlucht op het strand stond.

Bij het uitpakken van de camera blijkt al direct dat de vormgeving best in orde is. Alleen heb ik deze al eerder in handen gehad met de bijbehorende batterypack, die maakt het geheel iets groter waardoor de ergonomie duidelijk verder verbeterd. 

Het bijgeleverde standaard zoomobjectief de 2.8/16-50mm levert uitstekende prestaties waarbij de AF tracking geen enkele moeite had met het scherp houden van die grote zwarte hond die op me af kwam rennen!.  Het beeldformaat van 6000 x 4000 pixels geeft meer dan voldoende kwaliteit om een stevige crop toe te laten,  in dit geval ongeveer tot 50% van het totaalbeeld.

De enige twijfel die ik bij deze camera heb is de zoeker,  die niet een gewone optische zoeker is, echter een zeer geavanceerde lcd. De hoge beeldsnelheid van 12 beelden per seconde geeft veel verwachtingen met betrekking tot bijvoorbeeld sportfotografie,  echter de lcd zoeker is naar mijn gevoel veel trager en kan de snelle series van 12 beelden wél volgen zolang je geen snelle pannende bewegingen maakt. Doe je dat echter wel,  zoals bijvoorbeeld bij sporten als voetbal of basketbal dán vraag ik me af of deze zoeker snel genoeg is.

Komende vrijdagavond neem ik de camera mee naar de Jupiler wedstrijd Almere City – FC Volendam.
Slecht licht, hoge iso’s in combinatie met de 2.8/70-200mm en snelle bewegingen.
We gaan het zien !!

Geef een reactie

