Nieuw Speelgoed !

Zoals de meesten van jullie inmiddels wel zullen weten werk ik inmiddels al weer ruim 1 1/2 jaar met de Fujifilm Compacte systeemcamera’s de X-T1’s  een geweldige camera waarvan ik nimmer spijt heb gehad dat ik vanaf mijn Nikon’s ben overgestapt. Inmiddels zijn er ook bij Fujifilm uiteraard de nodige nieuwe ontwikkelingen. Een rapport vanuit het Louwman Museum in Den Haag.

 

Fujifilm is niet een merk dat bij wijze van spreken om de dag een nieuw product lanceert. Maar als ze dan iets lanceren dan is het altijd zéér de moeite waard !

Zo werden wij dan onlangs uitgenodigd om in het fraaie Louwman Automobielmuseum kennis te maken met een aantal van de nieuwe producten, waar vele Fujifilm liefhebbers al lang op hebben gewacht.

 

Ten eerste de opvolger van de X-pro1  uiteraard de………. X-Pro2 natúúrlijk !

Mijn eerste kennismaking met de X-Pro1, nu al weer enkele jaren terug, was er een die niet direct positief was. Ik kon indertijd gewoon niet met die camera overweg. De AF was langzaam en de menustructuur voor het maken van diverse instellingen was vrij lastig. Gelukkig werd eea al vrij kort na het uitbrengen van dit model sterk verbeterd, en nu met de nieuwe X-Pro2 mogen we deze beginprobleempjes helemaal achter ons laten.

Bij het nieuwe model kunnen we spreken van een totaal vernieuwde camera, wél in hetzelfde jasje met hier en daar wat wijzigingen,  het belangrijkste echter, de nieuwe en nog verder verbeterde 24.3mp X-trans III sensor, die garant staat voor een fantastische beeldkwaliteit. Verder is ook de processor stevig onder handen genomen en verbeterd waardoor de verwerkingssnelheid van de gemaakte beelden behoorlijk verbeterd is.

Verder heeft deze camera 2 kaartslots waar alle moderne kaarten benut kunnen worden.

Mechanische luiter tot 1/8000 sec  en een electronische sluiter tot maar liefst 1/32000 !!!

Iets wat we trouwens uit de X-T1 ook al kenden.

Framerate tot 8 fps, mede afhankelijk van het gebruikte opslagmedium.

AE Bracketing(±2EV/±5/3EV/±4/3EV/±1EV/±2/3EV/±1/3EV)

Filmsimulation bracketing(Any 3 types of film simulation selectable)

Dynamic Range Bracketing (100%・200%・400%)

ISO sensitivity Bracketing (±1/3EV/±2/3EV/±1EV)

White Balance Bracketing (±1/±2/±3)

Intelligent Hybrid AF (TTL contrast AF / TTL phase detection AF)

En ga zo nog maar even door, te veel om allemaal op te noemen. Wat wel het vermelden nog waard is, is de hybride zoeker, die naar wens op digitaal, analoog of een mix van beide gezet kan worden, waarbij ik mezelf er op betrapte dat ik al snel volledig op de digitale zoeker werkte die ik al goed ken van mijn eigen X-T1 en waar ik helemaal aan gewend ben.

 

Kort en goed,  een geweldige camera waar straat en reisfotografen zeer zeker heel blij van worden !

 

Voor degenen die de X-Pro2 in actie willen zien :  https://youtu.be/y-0UiPYYH70

Een ander belangrijk nieuwtje, waar door vele Fujifilm X fotografen reikhalzend naar werd uitgekeken is het onlangs aangekondigde 4.5-5.6/100-400mm Fujinon teleobjectief.

Mijn eerste kennismaking met dit nieuwe objectief was er één verbazing. Verbazing over met name het geringe gewicht van dit nieuwe kanon waarvan ik in eerste instantie toen ik het op tafel zag staan een gedachte kreeg van “zo…  dát is een stevige” om dan vervolgens bij het in de hand nemen tot een plezierige conclusie te komen dat men met dit objectief heel prettig uit hand kan werken. Het objectief dat ik even kon testen was helaas nog niet het definitieve productie model, daar moeten we nog een aantal dagen op wachten. Echter zo gauw dit beschikbaar is  laten we daar wat resultaten van zien. Bijgaand echter een eerste resultaat !

Nog wel een pre-productie model !

Als laatste wil ik dan ook nog even de nieuwe flitser noemen, de X500 die bij deze gelegenheid werd aangekondigd, deze flitser zal naar verwachting in mei van dit jaar beschikbaar komen.

 

Onopvallend, premium ontwerp dat perfect past bij de compacte en lichtgewicht camera’s uit de     X-serie

Snelle synchronisatie die de 1/8000 seconden sluiter in oa de FUJIFILM X-Pro2 ondersteunt.

TTL ondersteuning voor meerdere flitsers geeft de gebruikers alle creatieve ruimte door ze controle over alle lichtomstandigheden te geven

Met zijn weer- en stofbestendigheid is het de perfecte aanvulling op de FUJIFILM X-T1 en X-Pro2, die dezelfde niveaus van bescherming bieden.

Met een richtgetal van 50 bij iso 100 én de mogelijkheid tot high sync flitsen  bij de ondersteunde camera’s.

Weer veel leuke zaken om daar uit te kijken dus !!

 

 

 

 

3 thoughts on “Nieuw Speelgoed !

  1. Het heeft mij 2 jaar gekost om mijn Fuji X20 blindelings te kunnen bedienen. Ik heb dat ding vervloekt maar zo zachtjesaan gebruik ik hem steeds meer. Mijn Nikon D7100 ligt zowat te verstoffen in de kast. De toekomst kan best wel eens naar Fuji gaan.

Geef een reactie

