Hij heeft er een grote broer bij !!

Al enige tijd waren de verwachtingen bij gebruikers van Fujifilm camera’s hoog gespannen, eigenlijk al sinds de afgelopen Photokina in Keulen in september. Er werd daar namelijk een nieuwe revolutionaire Fujifilm camera aangekondigd, de GFX midden-formaat. Veel is er natuurlijk vanaf dat moment gespeculeerd over wat deze camera zou kunnen en natuurlijk ook over wat ‘ie zou gaan kosten.

Onlangs kreeg ik de gelegenheid zélf eens te kijken en te voelen hoe die GFX nu eigenlijk precies voelde en wat ‘ie kan, en ik kan u verzekeren hij kan véél !!

Echter alvorens ik met de GFX aan de gang mocht kon ik ook nog even met een aantal andere nieuwigheden spelen, tegelijk met de GFX werden namelijk óók de nieuwe X100f geshowd en was ook het nieuwe kleine broertje van de inmiddels al legendarische X-T2 aanwezig, de X-T20.

X100F in Louwman museum

Over de X100f hoef ik natuurlijk niet zo heel veel meer te vertellen, onder bijvoorbeeld straatfotografen genoot de X100 al veel bekendheid, en dit is na de X100, X100s en de X100t alweer het vierde model van deze compacte “meetzoeker” camera die voorzien is van een formaat APS-c X-Trans CMOS III  24,3mp sensor, dezelfde sensor die we óók in de X-Pro2, X-T2 en de X-T20  camera’s tegenkomen. De X100f is uitgerust met een fraai 2.0/23mm Fujinon objectief dat overeenkomt met 35mm in kleinbeeld formaat. Een ideale maat voor straatfotografie dus.

X-T20 in Louwman museum

Een andere nieuweling die gepresenteerd werd was de X-T20.  Na het verschijnen van de bij velen inmiddels zeer goed bekendstaande X-T2, waarvan ik zelf één van de eerste gebruikers in Nederland was,  vroeg men zich al veelvuldig af wannéér de iets goedkopere versie op de markt zou komen. Die is er nu dus, het kleinere broertje van de X-T2 is zoals we van de X-T10  al gewend waren een camera die volledig van de X-T2 afgeleid is, met het verschil dat een aantal functies niet direct op de buitenkant van de body beschikbaar zijn, wél wordt echter dezelfde 24mp sensor gebruikt, en is deze camera voorzien van een horizontaal draaibaar touch-screen, iets waar door velen reikhalzend naar uitgekeken werd.

En tóen mocht ik eindelijk met die langverwachte GFX 50S ( zoals deze camera officiéél heet )  aan de gang ! Mijn eerste indruk toen ik deze camera in handen kreeg was, goh….  het lijkt nét een grote X-T2 !!  Want als één ding heel duidelijk is, dan is het wel het feit dat ‘ie afkomstig is uit de Fujifilm stal. Op het moment dat je de camera in de hand hebt voelt alles heel vertrouwd aan, en soms heb je het gevoel dat je eigenlijk gewoon een grote X-T2 in je handen hebt. Dat laatste wordt nog versterkt door het feit dat wanneer je via het menu van de camera zaken wilt instellen dit exact lijkt op dat van de andere Fujifilm modellen, alles wat ik gewend ben van bijv de X-T2 kom ik in de GFX ook weer tegen.

Doordat ook deze camera net als de overige compacte systeem modellen géén spiegel meer heeft is hij qua formaat niet groter dan een gemiddelde spiegelreflex, en dan is het moeilijk voor te stellen dat er toch wel degelijk een sensor in zit met een formaat van 43,8mm x 32,9mm die dus zo’n 25% groter is dan een zgn fullframe camera en wel 2x zo groot is als een APS-c sensor. Die 43,8 x 32,9 mm zorgt dan dus voor een “cropfactor” van 0,76.

Nu weten diegenen die mij al wat langer volgen dat ik niet een studio cq portretfotograaf pur-sang ben, ik houd mij voornamelijk bezig met straat- en reisfotografie, echter voor de portret en studiofotograaf is dit wel een heel fraaie camera !!  En na een tijdje met een 2-tal modellen en deze camera “gestoeid” te hebben vraag ik me toch héél stiekum af of ik niet eens iets meer met model en portretfotografie moet gaan doen……… !!

De GFX 50S wordt voorlopig leverbaar met een 3-tal speciaal voor deze camera ontwikkelde objectieven, namelijk een Fujinon GF32-64mm, een GF63mm en een GF120mm, en zal naar verwachting vanaf eind februari-begin maart in de winkel aanwezig zijn, evenals de eerder genoemde X100f, de X-T20 en het ook nog aangekondigde FUJINON XF50mmF2 R WR objectief voor de compacte systeem-camera’s.

 

Noot:   de getoonde foto’s met de GFX 50S zijn gemaakt met een pre-productie model, dit betekend dat in de camera- software nog wijzigingen kunnen worden aangebracht.

 

Geef een reactie

